Автотехнічна експертиза – це експертне дослідження з метою встановлення механізму й обставин дорожньо-транспортної пригоди, технічного стану транспортних засобів, причин виходу з ладу їх деталей, а також обставин, що сприяли чи могли сприяти виникненню дорожньо-транспортної пригоди (ДТП).
Предмет автотехнічної експертизи – це фактичні дані про дорожню обстановку на місці пригоди, дії учасників пригоди і їх можливості, механізм ДТП, технічний стан транспортного засобу (ТЗ) та його деталей, а також про обставини, що сприяли виникненню ДТП, що встановлює експерт-автотехнік на підставі своїх спеціальних знань і матеріалів справи (провадження).
Інженерно-транспортна експертиза включає в себе експерті спеціальності, які можуть бути вирішено як окремими висновками експертів так і являтися комплексними експертизами, зокрема до Інженерно-транспорптної експертизи можуть бути віднесено такі експерті спеціальності:
Інженерно-транспортна експертиза
| 10.1 | Дослідження обставин i механізму дорожньо-транспортних пригод |
| 10.2 | Дослідження технічного стану транспортних засобів |
| 10.3 | Дослідження деталей транспортних засобів |
| 10.4 | Транспортно-трасологічні дослідження |
Комплексна експертиза із дослідження відео-, звукозапису та обставин
i механізму дорожньо-транспортних пригод
| 7.1 | Технічне дослідження матеріалів та засобів відео-, звукозапису |
Комплексна інженерно-транспортна та дорожньо-технічна експертиза
| 10.16 | Дорожньо-технічні дослідження |
Комплексна інженерно-транспортна та електротранспортна експертиза
| 10.21 | Дослідження міського електричного транспорту |
10.1 Дослідження обставин i механізму дорожньо-транспортних пригод

10.2 Дослідження технічного стану транспортних засобів

10.3 Дослідження деталей транспортних засобів

10.4 Дослідження деталей транспортних засобів

7.1 та 10.1 Комплексна експертиза відео-,звукозапису та автотехнічна експертиза

1. При призначенні експертизи обставин ДТП необхідно, зокрема, вказувати: тип покриття дороги (асфальт, ґрунтова тощо), його стан (сухе, мокре, ожеледиця тощо), ширину проїзної частини, наявність і величину ухилів, наявність дорожніх знаків і розміток у районі ДТП, технічний стан ТЗ та його завантаженість; видимість і оглядовість дороги з місця водія, а в умовах обмеженої видимості - ще й видимість перешкоди, а також видимість елементів дороги у напрямку руху; розташування ТЗ по ширині дороги, швидкість його руху (швидкість руху вказується, якщо немає сліду гальмування або якщо це гальмування переривалося зіткненням з іншим ТЗ); момент виникнення небезпеки для руху; відстань, яку подолав пішохід, велосипедист чи інший ТЗ (діями водія якого була створена небезпека для руху) з моменту виникнення небезпеки для руху до моменту наїзду чи зіткнення, швидкість руху пішохода, велосипедиста іншого ТЗ (діями водія якого була створена небезпека для руху) або час руху вказаних учасників руху з моменту виникнення небезпеки до моменту наїзду чи зіткнення; чи застосовував водій термінове гальмування і якщо застосовував, то у випадку наявності видимих слідів гальмування необхідно встановити, яка довжина сліду гальмування до задніх коліс автомобіля (якщо сліди розташовані на ділянках дороги з різним покриттям, наприклад на проїзній частині й узбіччі, потрібно зазначити довжину сліду окремо на кожній з ділянок); місце наїзду відносно слідів гальмування (яку відстань пройшов ТЗ у стані гальмування до наїзду чи після наїзду на пішохода; якою частиною ТЗ контактував з пішоходом або якими частинами зіткнулись транспортні засоби; якщо ТЗ після залишення сліду гальмування до його остаточної зупинки рухався накатом, то яку відстань він пройшов у цьому стані). Якщо ТЗ обладнаний антиблокувальною системою (АБС) у робочій гальмовій системі, а водій стверджує, що для уникнення ДТП він застосовував екстрене гальмування (а у випадку наявності АБС видимих слідів екстреного гальмування на проїзній частині не залишається), то вказані вище параметри слід встановлювати шляхом відповідних дій правоохоронних органів чи ініціаторів дослідження.
Якщо ДТП скоїв водій мотоцикла, крім того, зазначаються: ручним та ножним гальмом чи одним з них (яким саме) гальмував водій; якщо на мотоциклі з коляскою був один пасажир, то де він перебував (у колясці чи на задньому сидінні); якщо мотоцикл без коляски рухався в перекинутому стані, залишаючи сліди його ковзання на дорозі, - то відстань, на яку він перемістився в такому стані.
2. Якщо призначається експертиза технічного стану ТЗ, у документі про призначення експертизи (залучення експерта) слід викласти фабулу справи і обставини, які стосуються особливостей об'єкта дослідження, знання яких може мати значення для експерта, наприклад, дані зі свідоцтва про реєстрацію ТЗ, а також чи експлуатувався ТЗ після події; у якому стані були деталі (вузли), сполучені з деталями (вузлами), що досліджуються, яким чином був доставлений ТЗ від місця пригоди до місця зберігання тощо.
3. Якщо до моменту призначення експертизи (залучення експерта) органу (особі), що її призначає, не вдалося усунути протиріччя у вихідних даних, що були в справі, він (вона) може зазначити в документі про призначення експертизи (залучення експерта) варіанти їх значень чи варіанти розвитку механізму пригоди взагалі і отримати висновки щодо кожного з них.
4. Орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), не має права вимагати від експерта, щоб той самостійно вибирав зі справи вихідні дані для проведення експертизи. Разом з тим вказані особи можуть поставити перед експертом питання про технічну спроможність (неспроможність) тих чи інших даних, які є у справі.
5. Разом з документом про призначення експертизи (залучення експерта) експерту за потреби надаються всі матеріали кримінального провадження, справи про адміністративне правопорушення, цивільної, господарської, адміністративної справи.
Якщо орган (особа), який (яка) призначив(ла) експертизу (залучив(ла) експерта), не може направити експерту всі матеріали кримінального провадження чи справи, він повинен надати: протокол огляду місця пригоди разом зі схемою та іншими додатками; протокол огляду ТЗ; протокол (чи протоколи) слідчого експерименту (чи слідчих експериментів, якщо їх було проведено кілька).
Орієнтовний перелік запитань та документів чи вихідних даних, які можуть бути надано на експертизу можна знайти у Інструкції про призначення та проведення судових експертиз та експертних досліджень та Науково-методичних рекомендацій з питань підготовки та призначення судових експертиз та експертних досліджень